مجتمع آموزشی، پژوهشی و درمانی امام رضا (ع)

از ابتدای سال 1402 تا کنون، بيش از 2500 بيمار ترخيص شده بیمارستان امام رضا(ع) فالوآپ تلفنی شده‌اند

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

 

سوپروایزر آموزش سلامت مجتمع آموزشی، پژوهشی و درمانی امام رضا(ع) گفت: از ابتدای سال 1402 تاکنون بيش از 2500 بيمار ترخيص شده بیمارستان امام رضا(ع) فالوآپ تلفنی شده‌اند.

عاطفه بهبودی فر اظهار کرد: واحد آموزش به بيمار مجتمع آموزشی، پژوهشی و درمانی امام رضا(ع) یکی از واحدهای مؤفق این بیمارستان آموزشی و دانشگاهی بوده و عملکردش در تمامی بخش‌ها در نوع خود بی‌نظیر است.

وی با اشاره به اینکه آموزش به بيمار به عنوان يکی از وظايف اصلی تيم درمان، فرآيند انتقال اطلاعات ضروری به بيمار و خانواده وی در راستای ارتقاء سلامت و آموزش نکات خودمراقبتی است، بیان کرد: انجام این اقدامات و برنامه‌ها در نهايت به حفظ سلامت بيمار، کاهش عوارض بيماری، کاهش مدت زمان بستری و بستری مجدد منجر می‌شود.

سوپروایزر آموزش سلامت مجتمع درمانی امام رضا(ع) افزود: از سال 1392 آموزش به بيمار در مراکز درمانی به صورت رسمی آغاز شد و به تدريج کامل‌تر گرديد و در حال حاضر این برنامه‌ها در 4 حيطه آموزش‌های زمان بستری، زمان ترخيص، پس از ترخيص و نيز آموزش مراجعان سرپايی در حال انجام است.

بهبودی فر با بیان اینکه در بخش‌های بستری، آموزش‌ها از بدو پذيرش تا زمان ترخيص توسط پرستاران و با کمک رابطان آموزش به بيمار بخش‌ها در حال انجام است، خاطرنشان کرد: کيفيت و اثربخشی آموزش‌های ارائه شده توسط کارشناسان واحد آموزش سلامت و نيز ارزيابان دوره ديده به‌طور مداوم در حال پايش و ارائه بازخورد است.

وی تصریح کرد: اولين کلينيک پرستاری مجتمع در سال 1396 افتتاح و شروع به کار کرد و دومين کلينيک این حوزه هم در سال 1399 در محل کلينيک تخصصی بیمارستان امام رضا(ع) با هدف خدمت رسانی به بيماران سرپايی در حوزه غربالگری بيماری‌های ديابت و فشارخون و نيز ارائه آموزش‌های لازم در زمينه خودمراقبتی و اصلاح سبک زندگی آغاز به کار کرد.

سوپروایزر آموزش سلامت مجتمع آموزشی، پژوهشی و درمانی امام رضا(ع) ادامه داد:همچنین در ایام بحران کرونا هم کلينيک پرستاری سوم در محل دپارتمان کرونا برای مراجعه راحت‌تر و ايمن‌تر بيماران فعال بود.

بهبودی فر با تأکید بر اینکه در کلينيک‌های پرستاری، بيمارانی که با شرايط خاص ترخيص می‌شوند (به عنوان مثال با اتصالاتی مانند درن‌ها، سوند معده و مثانه، لوله‌های تغذيه‌ای و يا با نياز به ادامه تزريق داروها در منزل و يا بيماران همراه با بيماری‌های زمينه‌ای مانند ديابت و فشارخون) توسط بخش به کلينيک ارجاع می‌شوند، گفت:این گروه از بیماران ضمن دريافت آموزش‌های تکميلی، محتواهای آموزشی نوشتاری، تصويری نيز دريافت می‌نمايند و در ليست فالوآپ قرار می‌گيرند.

وی افزود: از ابتدای سال 1402 تاکنون 3072 بيمار از خدمات کلينيک‌های پرستاری مجتمع آموزشی، پژوهشی و درمانی امام رضا(ع) استفاده کرده‌اند؛ همچنين تاکنون حدود 210 بيمار مبتلا به ديابت يا فشارخون که از بيماری خود مطلع نبودند شناسايی شده‌اند و تحت مراقبت و درمان قرار گرفته‌اند.

سوپروایزر آموزش سلامت مجتمع آموزشی، پژوهشی و درمانی امام رضا(ع) اضافه کرد: در حيطه پس از ترخيص از بيمارستان نیز بيش از 90 درصد بيماران اعصاب و روان، سوختگی، پرفشاری خون، سکته قلبی، نارسايی مزمن کليه، سرطان، بيماری احتقانی قلب، ديابت، بيماری مزمن ريوی، قطع عضو و کرونا فالوآپ تلفنی شده‌اند و به سؤالات آنها پاسخ داده شده و در کنار آن راهنمايی لازم هم صورت پذیرفته است.

بهبودی فر با بیان اینکه در طی چند ماه اخير طرح جديدی در مجتمع آموزشی، پژوهشی و درمانی امام رضا(ع) آغاز شده است، خاطرنشان کرد: در اين طرح ماهانه به تعداد 20 درصد تخت‌های بخش، بيماران ترخيص شده توسط سرپرستاران فالوآپ تلفنی می‌شوند، با اين روش ضمن پيگيری وضعيت بيماران، نقاط قوت و ضعف عملکرد پرسنل زيرمجموعه مشخص شده و اقدامات اصلاحی لازم طراحی می‌ شود.

وی تصریح کرد: تمامی اطلاعات فالوآپ در سامانه الکترونيک نظارتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ثبت شده و لذا امکان بررسی فوری نتايج و اخذ گزارشات وجود دارد

سوپروایزر آموزش سلامت مجتمع آموزشی، پژوهشی و درمانی امام رضا(ع) گفت: از ابتدای سال 1402 تاکنون بيش از 2500 بيمار ترخيص شده مجتمع فالوآپ تلفنی شده‌اند که برای برخی از بيماران بر حسب نياز تا 7 نوبت فالوآپ تلفنی ادامه داشته است

عاطفه بهبودی فر با اشاره به اینکه کلينيک‌های پرستاری مجتمع آموزشی، پژوهشی و درمانی امام رضا(ع) در 6 روز هفته در شيفت صبح فعال است و کارشناسان پرستاری مجرب و با تجربه در آن مشغول به کار هستند، بیان کرد: علاوه بر اين، کلاس‌های گروهی آموزشی با موضوعات ديابت، فشارخون و بيماری‌های قلبی، بيماری‌های تنفسی و مراقبت از بيمار دارای استومی در هفته طبق برنامه‌ريزی صورت گرفته با حضور مدرسان با تجربه علمی و مهارتي مربوطه در محل کلينيک‌های پرستاری برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اقدامات ديگری نيز در راستای ارتقاء کيفيت آموزش به بيمار و افزايش رضايت‌مندی بيماران در حال انجام است، به عنوان مثال در بخش هماتولوژی و انکولوژی که با توجه به شرايط بيماران امکان ارجاع به کلينيک پرستاری وجود ندارد، فضای آموزشی مجزا با طراحی آرامش‌بخش با همت سرپرستار و همکاران بخش ايجاد شده است و بنا داريم تا در ساير بخش‌هايی که ارجاع بيماران به کلينيک به دليل شرايط بيماران يا بعد مسافت دشوار است و فضای فيزيکی اجازه بدهد اين طرح را اجرا نماييم.

سوپروایزر آموزش سلامت مجتمع آموزشی، پژوهشی و درمانی امام رضا(ع) در پایان گفت: مجموع اقدامات انجام شده به افزايش رضايت‌مندی و ترخيص ايمن گروه از بيماران منجر شده است و اميدواريم که با افزايش آگاهی بيماران بتوانيم گام مؤثری در مسیر ارتقاء خدمات ايمن به بيماران برداريم.